Fodbold og idoldyrkelse har altid gået hånd i hånd. Hvis man før i tiden var en god fodboldspiller eller klub, kunne man være sikker på at hænge i plakat-form på drengeværelser rundt omkring. Dette er tiden dog løbet fra. Nu spilles spillet om fans på de sociale medier, hvor de store fodboldspillere i dag er på højde med de største stjerner fra film- og musikscenen.
Bayern München er de ubestridte konger af tysk fodbold. I hvert fald hvad resultaterne angår. Dette har uden tvivl skaffet den sydtyske klub en enorm fanskare, der uden tvivl også når langt uden for Tysklands grænser. En af de store profiler på holdet, forsvarsgeneralen Jerome Boateng, spiller tilsyneladende dog spillet bedre end de fleste, hvis man kigger på de sociale medier.
Så sent som i 2014 blev Boateng VM-vinder med Tyskland. Han, og resten af Bayern München, tilkæmpede sig også talrige medaljer på hjemmefronten. I 2015 har han dog også vundet hæder udenfor fodboldbanen. Eksempelvis er han blevet kåret til den bedst klædte mand i 2015. Dette har ikke meget med fodbold at gøre, men er alligevel en uløselig del af det moderne spil, hvori top-spillerne fremstår som idoler. Det er ikke længere nok at være god på en fodboldbane, for at være et idol. Man skal færdes med de rigtige mennesker og i øvrigt se ud på den rigtige måde. Inden for Danmarks egne grænser, har vi også kunnet se FCK-profilen Thomas Delaney på en lignende liste. Han er i dag blevet kåret som den sjettebedst klædte i Danmark af magasinet Euroman.
Prestige og social eksponering er uden tvivl en fast del af moderne fodbold, hvad enten man vil det eller ej. Man behøver bare at kaste et bilk på eksempelvist Cristiano Ronaldo, der har lanceret sin egen duft, sin egen undertøjskollektion, sine egne fodboldstøvler og hver evig eneste uge er han repræsenteret i den kulørte presse. Cristiano Ronaldo har desuden over 100 millioner fans på Facebook.
For at vende tilbage til denne sags hovedperson, Jerome Boateng, så er han kendt for at have adgang til talrige, eksklusive kredse. Han er for eksempel den første fodboldspiller, der underskrev en kontrakt med ROC Nation Sport, som er en slags management-firma, søsat af den prominente rapper Jay Z, der så til gengæld optræder på Boatengs Twitter-profil. Hvis man kigger Boatengs Twitter-profil i gennem for billeder, så kunne man godt fristes til at tro, at Boateng tiltrækkes af miljøet omkring de prominente rappere og sangere. Ikke desto mindre har Boateng billeder liggende af ham selv sammen med rapperen Lil Wayne, rapperen og filmaktuelle Ice Cube, sangeren Usher og som sagt Jay Z.
Hvis man kigger på antallet af følgere på de sociale medier, så er Boatengs tal langt fra imponerende sammenlignet med andre fodboldspillere. Alligevel tyder det på, at han har adgang til kredse, almindelige mennekser kun kan drømme om. Hvorvidt man synes om denne sammensmeltning af idoler, eller det faktum at, hvordan du agerer på de sociale medier og om du er den bedst klædte mand, skal have indflydelse på, hvor mange fans man kan få som fodboldspiller, er op til hver enkelt at vurdere. Hvorom alting er, så er det en åbenstående mulighed for moderne fodboldspillere at eksponere dem selv ved hjælp af sociale medier. Den mulighed var ikke til stede i gamle dage, hvor idoldyrkelsen som sagt bestod af plakater på drengeværelser.